Årsrapport 2023

God rensegrad i et år med utfordrende værforhold

I Veas går vi på jobb hver dag for å sikre livet i og rundt Oslofjorden. I praksis betyr det blant annet at vi behandlet i overkant av 94 millioner kubikkmeter avløpsvann i prosessanlegget vårt i 2023, og at vi gjorde det godt innenfor statsforvalterens rensekrav.

Faktisk har vi aldri renset mer nitrogen enn vi gjorde i 2023, dette til tross for flere perioder med utfordrende nedbørsmønster. Det er betryggende å få bekreftet at anlegget, prosessene og rutinene våre tåler store belastninger, slik som under ekstremværet Hans i sommer. Fasiten for 2023 under ett, er at vi fjernet 77,2 prosent av nitrogenet og 92,1 prosent av fosforet i avløpsvannet som kom inn til oss. De lovpålagte kravene er henholdsvis 70 og 90 prosent.

Samtidig slår ikke vi i Veas oss til ro med godt nok. 2023 var første hele år med åtte prosesshaller med biologisk rensing i drift, og vi hadde satt oss enda høyere mål. Fordi vi er ambisiøse – og fordi det er det ansvarlige å gjøre. Oslofjordens tilstand er kritisk dårlig, og mer ekstremvær som følge av klimaendringene, vil sette kapasiteten vår oftere under press. Vi må også forberede oss på nye, skjerpede rensekrav i fremtiden. Veas’ visjon om null uønskede utslipp skal stå seg i møte med disse utfordringene.

Veas skal ikke bare håndtere konsekvensene av klimaendringene. Vi skal også begrense egne utslipp og bidra med kunnskapen, erfaringen og utålmodigheten vår i omstillingen til et mer bærekraftig samfunn. Det innebærer både å utføre døgnkontinuerlige kjerneoppgaver på best mulig måte, og å utforske nye muligheter for ressursutnyttelse og inntjening.

Kjetil Wang-Hansen, konsernsjef

Effektiv drift og verdiskaping

For å lykkes med god og effektiv drift og verdiskaping, har vi etablert solid og tverrfaglig kompetanse i eget hus. Jeg er stolt av alle ansatte i Veas, og hvordan vi samarbeider internt for å holde hjulene trygt i gang, døgnet og året rundt, parallelt med at vi utvikler fremtidsrettede løsninger. Vi har også stor nytte og glede av å samarbeide med relevante aktører og miljøer utenfor vår egen virksomhet.

Mye gikk bra i 2023. Tidenes høyeste rensegrad av nitrogen er allerede nevnt. Som en del av samarbeidet vårt med Acinor solgte vi vår første skipslast med ammoniumsulfat på 3 000 tonn som ble sendt til Storbritannia. Vi solgte også over 110 GWh til fjernvarme, og vi produserte og solgte 56 GWh biometangass som flytende drivstoff. Dette erstatter opp mot seks millioner liter fossil diesel. Veas Marked etablerte selskapet HOOP CO2 som vil ha som formål å fange, rense og selge biogen CO2.

Nybrottsarbeid gjøres også i de innerste kroker av kjernevirksomheten vår. I 2023 startet vi inspeksjon av de fire store bioreaktorene for slam, med et samlet volum på 24 000 kubikkmeter. Dette vedlikeholdet er planlagt over to år, og må foregå uten unødig driftsforstyrrelse. Når tankene er renset og utbedret er vi sikret at de varer i mange nye år, i tillegg til at kapasiteten øker betydelig uten at vi bygger nytt. Vedlikehold av eksisterende anlegg har alltid høy prioritet, slik at etterslep ikke skal hemme produksjonen.

Bli med inn i fjellet!

Har du tenkt på hva som skjer med avløpsvannet når du dusjer eller trekker ned i do? Eller regnet som forsvinner ned i kummen i gata? Kjetil tar deg med inn i anlegget og viser hvordan vi renser avløpsvannet.